Új Africa Twin, Új legenda? (Menetpróba)

Talán 2014-ben kezdtek előkerülni a neten az új AT kitalációk, megannyi photoshop kép készült, de ezek többsége csak a régi átszínezése, vagy a Varadero filigránabbra rajzolása volt, esetleg egy Bmw, Hondára kicserélt felirata adta a megoldást. Reméltük, hogy a háttérben tényleg készül valami, ám bizonyítéka senkinek nem volt.

Aztán valamikor másfél évvel ezelőtt bemutattak egy prototípust. Mint kiderült, akkor már a végleges formát lehetett látni, ami talán belül papírból volt. Onnantól bő egy évig adagolták a nyálcsorgatóknak az adatokat, részleteket. Annyira sikerült felhájpolni, hogy még nem is látta senki közelről, de már tudtuk, hogy ez a motor lesz az igazi kalandoroknak való csodajárgány.

3

Aztán elérkezett a várva várt nap,november végén megérkeztek Magyarországra is az első tesztelhető motorok. Na, nem a mezei felhasználók számára nyílt lehetőség, csupán a Honda kereskedők kaptak lehetőséget, hogy tapasztalat alapján beszélhessenek az új motorról.

Az én sztorim pedig decemberben kezdődött, mikor is a Honda Dream tulajdonosától meghívást kaptam egy Africa Twin bemutatón való részvételre. Sajnos ekkor még kipróbálni nem lehetett, de elsők között hallhattam meg a hangját, próbálhattam ki az üléspozíciót, láthattam a technikai részleteket. Fantasztikus érzés volt, azonban hiába könyörögtünk a Honda vezetőségének kipróbálni nem lehetett. Pedig én felkészülten, motoros ruhában, bukósisakkal a kezemben vártam a választ.

Majd január végén ott lehettem az első darabok egyikének a kicsomagolásánál, az első indításnál, az első indulásnál.

at

Közben többen úgy vettek új Africa Twint, hogy sosem mentek vele egy métert sem. A szerencsésektől hallott infók , a netes videókon látottak alapján meggyőződtek róla, nekik ez a motor tökéletes. (Ha tehetném, én is ott toporzékolnék a pénztár előtt, hogy a pénzemet egy AT forgalmijára cseréljem)

Ennyi volt a bevezető, most jöhet a valódi próba, ugyanis Komlós Attila a Honda Dream tulajdonosa felhívott, hogy van egy felesleges motor, ha sietek, elvihetem egy rövid időre.

Siettem. Egyenesen a szerelőpadról rángattuk le a motort, ahol épp extrákat aggattak rá, de ez most ráért később is..)))

5

Felpattantam, a szűk meredek feljárón már éreztem, hogy nem lesz gond. Olyan volt az első méterektől, mintha 10 éve ezen ülnék. Ezt a motort nekem készítette a Honda, az hogy mások is megvehetik, csak anyagi megfontolásból van.

Alig 10 fokos hőmérséklet, szemerkélő eső, de a hajam tököm tudja, hogy áll, sisak van rajtam. Irány a pálya, mire felpillantottam már rég Budaörsön voltam. Az volt a furcsa, hogy Budapesten eltűntek a kátyúk, minden út sima lett. Sokakkal ellentétben nem volt puha futóműves érzésem. Ez nem egy sportmotor, 6 cm rugóúttal, így nem is lehet beton feszes. De ha valakinek ez a baja, tekerjen a futóművön, ha ért hozzá…

Egy mondatban összefoglalva, ez egy hihetetlen jóindulatú motor, tökéletesen kiszolgálja a motorost, a biztonságra most is sokat adott a gyár, a kényelem pedig (nekem) parádés.

Nem fogok technikai paraméterekkel dobálózni, azt megtették már mások, keresgéljetek a neten.

Szóval…. Az ülés kényelme nálam eléri a Varaderoét, a  talajfogás is szinte megegyezik, én nem érek le teli talppal, amikor az ülés alap állásban van (ha nyújtok, akkor teli talp), de biztonságosnak érzem így is. De nem csak ácsorgás van, mentem is vele..))

Nagyon szép, szinte V2-es hang kíséretében indul meg a motor. Súlya alig érezhető, hihetetlenül könnyen manőverezhető. A gázreakció nagyon jó, gyakorlatilag egyesével lehet emelni a fordulatszámot, mindenféle rántást, késedelmet mellőzve. Semmilyen vibráció nem érezhető, olyan hondásan precíz. Az ereje mindenre elegendő és bármi másra is. 2000-es fordulatnál bátran rátekerhetjük a markolatot, feltéve, ha van elég helyünk. Megfelelő csuklómozdulattal gázadásra könnyedén a levegőbe emelhetjük az első kereket. Pillanatok alatt lepörög, (bár tiltásig nem hajtottam) pillanatok alatt 120-140-es tempót diktálhatunk, észre sem véve, hogy a városban vagyunk. A talaj minőségétől függetlenül, legyen az száraz, vagy vizes aszfalt, murvás, vagy földút, bármikor, akár kanyarban is rácsavarhatjuk a gázt, a kipörgés gátló tökéletesen teszi a dolgát, ahol mindkét Abs beavatkozott, ott sem tudtam megingatni kanyarban a kigyorsításnál.

A futómű is nagyon jóra sikeredett (szerintem tervezték ilyenre..)) nagy tempónál is (150 felett) szépen fut egyenesen, sőt a hirtelen 4 sávon keresztül vágást is tudja, így senkinek nem lesz gondja vele. Nem érezhető a 21-es első kerék hátránya, bár igazi szerpentinezésben nem volt részem. A rossz utak fogalma teljesen átalakul, sőt, talán ki is lehet húzni a szótárból. Néhányan puhának tartják az első teleszkópot, de én fékezés közben, extra rossz úton sem tudtam lekoppantani, pedig ez volt a cél! Utassal sem volt olyan benyomásom, hogy kevés lenne, nem állítottunk semmit a futóművön. Viszont az utas panaszáradata véget nem érőre sikeredett. A hátsó lábtartó tiszta fém, túl könnyű, egy rossz lábhelyezésnél lecsúszik a láb, és felcsukódhat a lábtartó! Az ülés utasnak kicsi, az én utason nem érezte magát biztonságban, bár hozzá kell tenni, hogy nem volt hátul doboz. A vezető kényelme számomra tökéletes (183 cm) jó a lábszög, a kormány távolsága és magassága is jól eltalált, terepen motorozva álló pozícióban pont elegendő, ha kinyújtom a lábam (ami csak aszfalton lehetséges) akkor viszont pont alacsony, de úgy úgysem megyünk.

A fékek teszik a dolgukat, a hátsónál kicsit előbb kapcsol az Abs, de ez talán a motor súlya miatt van. Sem fékezéskor, sem kigyorsításkor nincs felállító hatás, az egyik leg jóindulatúbb motor amivel valaha mentem (2-nél több típus volt).

A műszerfal és a kezelők jól eltaláltak, bár az indexelés előtt mindig dudáltam, de ez az extra biztonságosság miatt volt..)) A kijelzőn rengeteg az infó, időbe telik jól kiismerni, de utána már könnyedén használható. Minden a helyén, értelemszerűen elrendezve, jól elérhető.

A szélvédelme szerintem jól megoldott, ezen egy gyári túraplexi volt azt hiszem, ami 11 cm-el magasabb. Nagyobb tempónál sem éreztem, hogy kevés lenne, a vállról is szépen eltereli a levegő nagyobb részét. A lábat jól védi az idomzat, 10 fokban egy normál, nem motoros nadrágban és sportcipőben sem fáztam.

Összegzés: Kell! Kicsit bővebben: Nagyon kell!

Kinek igen és kinek nem?

Minden kalandornak, aki sokat megy rossz úton, esetleg betéved az erdőbe, szántásba. Mindenkinek, aki azért nem vette meg a Varaderot, vagy Crosstourert, mert nehéz. Akit nem kápráztat el az adatlapon a többi motor 160 lóereje. Aki nem riad vissza a 20 cm-es padkától, vagy lépcsőtől…

Aki a Bp-Siófok autópályán kalandozik, annak ez nem való..))

Szóval…ez az új Africa Twin talán nem a legerősebb, talán nem a leggyorsabb, de az biztos, hogy a legjobb! Nem is lehet ez másként hiszen HONDA!

Rövid videó (facebook)