Randevú a ferde toronynál

Fantasztikus érzés az őszi aranysárga naplementében szőlőskertek között kanyarogni, megcsodálni a 800 éves házakat, történelmi városrészekben sétálni, majd ismét nyeregbe pattanni, hogy egy domboldal hívogató teraszán olasz kávé ízével a szánkban némán bámuljuk a tájat, nem gondolva másra; igen megérkeztünk, ez itt Toscana.

A dolog egyszerű, hiszen ezernyi leírás, útvonal és beszámoló segít a tervezésben, Toscanába túrát szervezni gyerekjáték. Nem kell magyarázkodni a leendő túratársaknak, ide mindenki el akar jutni.
A szeptember végi napon nem számítunk kalandra, hiszen Udinéig eljutni autópályán nem jelent kihívást. Igaz ez akkor, ha a túravezető nem hagyja otthon az összes pénzt, amiért vissza kell fordulni. A csapat halad a határ felé, én pedig vissza a bázisra. A kaland máris elkezdődött.

Kicsivel a megengedett sebességhatár felett motorozva még a határ előtt beérem a többieket. Nem egyszerű ez egy tesztmotorral, amely ráadásul mellőz minden szélvédelmet. Együtt már gyerekjáték letudni a távolságot.  Kényelmes tempóban motorozva jutunk el Udine belvárosába, ahol foglalt szállásunk van. Persze az esti városnézés, séta, de legfőképpen a vacsora olasz módra nem maradhat el. Nem fogyókúrás táborba jöttünk.

toscana (33) k

Izgatottan reggelizünk, hiszen ma a különleges San Boldo Pass az egyik úti célunk. Az oda vezető út is pazar, kanyargós, dimbes-dombos. A bejárathoz érve lámpa állja utunkat, de így van idő elolvasni az átjáró történetét, amit majd száz évvel ezelőtt katonák építették alig 100 nap alatt. Érdekessége, hogy a kanyarok az alagutakban vannak, motorral különleges érzés.  A sziklába vájt alagutak mindegyike élesen kanyarodik, együtt látni a hat bejáratot csodás látvány. A keskeny utak miatt lámpa szabályozza a forgalmat, izgalmas dolog közben megállni és figyelni, vajon mikor indulhatunk tovább, hiszen csak a két bejáratnál van jelzés. Magunk mögött hagyjuk a mérnöki bravúrt, Riminiig jutunk a tengerparton. A csapatból páran bokáig merülnek a tengerben, ki nem hagynánk a helyi vendéglátás tesztelését, a vacsorához a naplemente adja a köretet.

toscana (24)k7

Reggelinkhez az Adriai-tenger morajlása az aláfestő zene, a látvány poszterre illő. A tengerpartot elhagyva alacsonyrendű, kacskaringós hegyi utakon motorozunk San Marinóig, melyet nem sokáig csodálhatunk, leereszkedik a köd, eltakarva ezzel a kilátást. Továbbhaladva sajnos az időjárás belerondít az élvezetbe, esik. Jó érzés beülni ebédelni, bár a vendéglős nem örül a sok csöpögő motorosnak. Délutánra Siena történelmi belvárosa ad menedéket és látnivalót a fáradt túrázóknak. Már csak pár száz kanyar, és el is érjük Grosseto városát, az esőt is elhagyjuk útközben, estére az igazi hamisítatlan olasz ősz csiklandoz bennünket. Továbbra sem lehet ellenállni az illatoknak, az étterem teraszán langyos szellő lengedez.

toscana (4)k

Úgy bereggelizünk, hogy a székből felkelni sem könnyű, nemhogy motorra felkapaszkodni. Legyőzzünk testünk fogyatékosságait, hiszen tovább kell menni, hajtani, úton lenni. A Tirrén-tenger végre megadja azt, amiért itt vagyunk, ledobva a motorosruhát, belevetjük magunkat a sós vízbe. Szeptember utolsó napja ez, ami tovább emeli a fürdőzés értékét. Szinte már fárasztó a sok kanyar, hegyre fel, hegyről le, de hősiesen viseljük. Kora délután már Pisa belvárosában keressük a szállást, többször körbehaladva sem találjuk meg. Gyalog indulok neki, hogy kiderítsem, melyik ajtón kell bemenni. Apró belvárosi hotel, talán száz méterre a toronytól. Innen indulunk neki a szokásos esti sétánknak, közben ferde toronytámasztás a program, valamint egy hamisítatlan olasz vacsora.

toscana (30)k

Reggel megint ellenőrizzük, változott-e a dőlésszög, befizetjük a meglehetősen drága belépőt, majd minden táskát leadunk a megőrzőbe, ami fontos, ugyanis fent nagyon szűk a lépcső, így egy hátizsákkal biztosan beszorulnánk. A torony tetejére érve tátva marad a szánk, a kilátás csodálatos. Indulás előtt még egy kávé. Beöltözünk, keskeny utakon, kicsinyke falvak között élvezzük a motorosok szabad életét, melyhez az időjárás kellemes napsütéssel asszisztál.  A révedezésből Firenze közlekedési káosza ébreszt, nem könnyű eljutni a belvárosig. A gyönyörű városra kevés időnk jut, azért jó pár nevezetességet lefotózunk, a piac pedig marasztal néhány eurót a zsebünkből. Közlekedési dugó még egyszer, egy autó tükre, illetve 100 euró bánja. Nem állunk jól az idővel, a szállás messze van, az utak pedig látványosan kanyargósak. Lassan haladunk, esteledik, a csapat kezd fáradt lenni. Szállásunkhoz egy hegyre kell felkapatni, sajnos sötét van, így a táj szépsége rejtve marad egészen másnapig.

toscana (10)k

Reggeli közben a teraszról bámuljuk a völgyet,  mely csodaszép. Tovább döntögetünk Toscana dombjai között, szikráznak a lábtartók, pedig nem is megyünk gyorsan. Késő délután látjuk meg Genova házait. A csapat egy része leszakad a városi forgalomban, őket a helyi motoros rendőrök kísérik a hotelhez, mi is pont akkor érünk oda. A parkolás körülményes, de megoldódik némi euróért. Fáradtak vagyunk, egyénileg derítjük fel a várost, én személy szerint úgy eltévedek, hogy egy órába telik, mire megtalálom a helyes irányt.

toscana (13)k

Toscanát magunk mögött hagyva a Garda-tó nyugati partján menetelünk felfelé, persze több teraszon is teszteljük a kávét és a süteményeket. Elidőzünk Piacenza főterén, majd Cremonában fagyizunk Stradivari és kisinasa bronzszobra alatt. A tó partján felvezető út látványa lenyűgöző, minden együtt van, a víz, a hegy, ékszerdobozszerű városkák, gyönyörű terek, folyamatosan megállásra késztetnek. Ráadásként kapjuk, hogy itt északon végre az időjárás is olyan olaszosan langyos, bár a hotel medencéje már nem használható, nincs benne víz.

toscana (12)k

Innen már hazafelé vesszük az irányt, bár nem rohanunk, Verona városát is bevesszük, majd kis velencei kitérő (természetesen nem Fejér-megyében) keretében gondolázunk egyet. Esteledik, mire Ljubljana városán keresztül a túra utolsó és talán legkülönlegesebb szállását megtaláljuk. A száz évnél is öregebb egykori malom szobái rusztikusak, étterme fantasztikus, a számlánál sem kell mélyen a zsebünkbe nyúlni.
Toscanába visszamegyünk, hiszen megannyi hely maradt felderítetlenül, ezernyi terasz vár hívogatóan egy kávéra, sütire, a történelmi belvárosok esti sétára, a domboldalak szőlőskertjei pedig bortúrára csábítanak minden odalátogatót.

toscana (6)k

Érdekes infók Toszkánáról
– Toscana Észak-Olaszország területén található, a Ligúr- és a Tirrén-tenger között kb. 23 000 km2, lakossága közel 4 millió fő.
– Központja Firenze, továbbá több fontos turista célpont található a területén, Pisa, Siena, Lucca, San Gimignano, Cortona, Volterra.
– Pisai ferde torony belépő: 15 Euro/ fő a csomagmegőrzés ingyenes, fél óránkénti belépéssel kapunk idegenvezetést a torony történetéről.
– Szeptemberben a napi átlaghőmérséklet 15-20 fok
– Budapesttől kevesebb, mint 1000 kilométerre van.
– Szállást szobánkét két személyre 50-60 Euro alatt nem találni, az éttermekben is közel dupláját fizetjük, mint itthon. Érdemes előre foglalni, mert az olaszok folyton utaznak, a szállások meglehetősen terheltek, 5-6 fős csapatnak szinte lehetetlen találni helyet.
– A benzinért a falvakban legalább 1,65, az autópályán 1,8,- Eurót is fizethetünk.
– Ha autópályáznunk kell, akkor átlagosan 10 kilométerenként fél és egy euró közötti összeget gombolnak le rólunk. A városok körül többnyire ingyenes
– A nagyobb városokban hatalmas a tömeg, komoly dugók vannak, motorral érdemes elkerülni ezeket.