Álljunk meg egy télre!

Amennyiben túl vagyunk az év utolsó túráján, érdemes a motort téli álmára felkészíteni.

Persze tudom, hogy az igazán kemény motorosok sosem állnak le, én bevallom, már nem mozgat meg, hogy motorozzak. Hideg az idő, hideg az aszfalt, rövidek a napok, jönnek a nedves falevelek, a soha fel nem száradó vízátfolyások. Motorozok egész évben eleget, hogy ne most akarjam bepótolni..

A téli leállás senkinek nem jó érzés, hiszen kedvenc időtöltésünk, a szabadságunk kerül az időjárás fogságába hosszú hónapokra. A tavaszi zökkenőmentes indítás érdekében azonban van néhány művelet, amit érdemes elvégezni a garázsajtó bezárása előtt.

A tisztaság

Mossuk le a motort, ilyenkor érdemes alaposabban tisztítani, több időt szánni a takarításra. Használjunk viaszos mosószert, ápoljuk a bőr és műbőr alkatrészeket, tisztítsuk meg a fékeket féktisztítóval, a lánchajtásnak is jót tesz egy alapos lánctisztítás a megfelelő szerekkel, majd fújjuk be láncsprayvel.

Olajos ruhával töröljük át a teleszkópszárakat, majd a rongyot dugjuk a kipufogó végébe. A tiszta, leápolt motort jobb érzés szerelni is, hiszen van még feladat bőven. A kényesebb helyeken, karok, sztender, kapcsolók, zárak, befújhatjuk olajos srayvel vagy a WD-40 csodamicsodával.

A kerekek

Ellenőrizzük a keréknyomást, amennyiben eltér a gyári adattól, úgy állítsuk a megfelelő értékre. Akár a túlfújás, akár az alacsony nyomás a gumi deformációját okozhatja az állás során.

A mai gumiabroncsok összetevői már nem követelik meg a szilikonos gumiápolást, de ha valaki ettől érzi jobban magát akkor fújja be az abroncsot szilikonos gumiápolóval. A motor felbakolása is lehet segítség, de ha csak a kerekeken áll a motor az sem baj, hiszen nyáron is előfordul, hogy hetekig nem tudjuk kitolni a garázsból.

Üzemanyag, hűtővíz

A tankot töltsük tele, a fém üzemanyag tartály rozsdásodhat ha üres, de a műanyag tank is legyen tele, hiszen a benzin az állásban veszít az aromájából, erejéből, így a kevesebb benzin lehet probléma a tavaszi első indításnál. Robogóknál ez fokozottan érvényes, hiszen alapban kicsi az üzemanyag tartály. De talán az egyik legjobb dolog, hogy az évadnyitóra nem kell a benzinkúton tágra nyílt szemmel figyelni a forintszámlálót.

Ellenőrizzük a hűtővíz fagyállóságát, mérjünk fagyáspontot. Amennyiben –20 fok alatt van engedjünk le a szintből és töltsük fel koncentrátummal, járassuk meg a motort, majd ellenőrizzük újra. Ne keverjük -25 fok alá, sajnos a mai modern hűtőket károsítja a magas glykol tartalom.

Akkumulátor

Töltsük fel az akkut, majd vegyük ki a motorból és tegyük száraz temperált helyre. A töltést úgynevezett csepptöltővel végezzük ami automatikusan tölt, ha autótöltővel tesszük, akkor kb. húsz percenként szakítsuk meg 20-30 percre a töltést, a töltőt állítsuk alacsony teljesítményre. A gondozásmentes akkumulátoroknál más dolgunk nincs, a sima savas akkunál ellenőrizzük töltés előtt az elektrolit (vizet) szintet, ha kell pótoljuk desztillált vízzel. Amennyiben a motorban hagyjuk az akkut, kössük le a negatív sarut. Ha pedig áram alatt hagyjuk a motort, úgy lehetőleg kapcsoljuk ki minden lehetséges fogyasztót, riasztót, utólagosan beszerelt egyéb elektromos kütyüt. Ha van saját csepptöltőnk azt akár egész télre rajta hagyhatjuk, de feleslegesen fizetünk a áramért amit alaphelyzetben fogyaszt. Optimális havonta egyszer egy hétvégére rácsíptetni a töltőt, akár a motorban van, akár kiszereltük, de ha jó az akkunk, akkor kibírja a tavaszi indításig. Ne indítgassuk feleslegesen! Alapjáraton nincs vagy alig van töltés, az alig felmelegedett blokkban, kipufogóban lecsapódik a pára és amint lecsuktuk a garázst rozsdásodásba kezd.

Olajcsere

Ha nem vagyunk messze az olajcsere időpontjától, az esetben érdemes lecserélni és friss olajjal téliesíteni kedvencünket. A használt olaj idővel magába képes szívni a vizet, amitől a blokkon belül rozsdásodás léphet fel. Állásban az olaj semmit nem változik, így a tél elvonultával olyan, mintha frissen cseréltük volna előző nap. Természetesen az olajszűrőt is cserélni érdemes.

A cseréhez használjunk blokkmosó adalékot, ezt az olajcsere előtt 200-500 km-el kell beletölteni, majd használni a motort. Ez az adalék a legeldugottabb helyeken is feloldja a lerakódásokat, azonban nem okoz semmilyen problémát a motorblokkban. Az elején említett olajos rongy a kipufogóba is a párásodást hivatott megelőzni.

A kardánhajtásban is érdemes ellenőrizni az olajszintet, ha időszerű a csere, tegyük meg.

A garázsban vagy szabadban

Ha szerencsések vagyunk és garázsban van a kedvenc, akkor is érdemes ponyvával letakarni, kevesebb por száll rá, tiszta marad, a hőmérséklet ingadozást is csökkenti némiképpen.

Ha szabad ég alatt tároljuk mindenképpen víz- és uválló ponyvát tegyünk rá, lehetőleg lélegző fajtát, mert a hőingadozás páralecsapódást okozva károsíthatja a fém alkatrészeket. A ponyvát rögzítsük, főleg kültéren, hiszen egy nagyobb szél lekaphatja azt, egy nagyobb termetű tolvajról nem is beszélve. Zárjuk le a motort biztonsági zárakkal, lakatokkal.

Amennyiben módunk van, tegyünk a ponyva alá páragátló anyagot, ezzel megússzuk a rozsdás csavarfejeket és küllőket. Tegyük középállványra, ha nincs akkor motoremelőre. A szabadban tárolt motort lehetőleg tegyük fedél alá, legalább egy eresz erejéig.

Felszerelés, ruházat

Érdemes kimosni a ruhákat, hogy a többiek azt higgyék új ruhánk van. Persze jól esik tiszta illatos gúnyát ölteni az első napsütéses motorozás tiszteletére. Használjunk cordura mosót, vagy bőrruha mosót, ami foszfátmentes, így nem tömíti el a pórusokat, illetve impregnáló öblítőt. Ha kiszedjük a protektorokat moshatjuk mosógépben, kímélő programmal, alacsony hőfokon, de a zuhanyzóba felakasztva lespricceljük a felhígított mosószerrel, majd lezuhanyozzuk, ez esetben megússzuk a protektoros mizériát.

A sisakot tisztítsuk meg kívül tiszta vízzel, vagy enyhén szappanossal, ne használjunk vegyszert. A plexit szereljük le és áztassuk be, úgy makulátlan tiszta lehet. A bélést vegyük ki, mossuk ki, a bent maradt részeket tisztítsuk meg sisaktisztító habbal, mely antiallergénné teszi ismét jó időre a belsőt.

Ne feledkezzünk meg a technikai alsókról, kesztyűről, csizmáról és a tank- és egyéb táskákról sem. Szárításnál lehetőleg ne lógassuk a ruhákat, fektetve lassan száradjanak, kerülve a deformáció lehetőségét.

Elvonás magas fokon

Ha már lerágtuk az összes kefét, elolvastunk minden motoros újságot, megnéztünk minden motoros filmet és mégis lessük a meteorológiát, pár dolgot ne felejtsünk el.

Ha kimerészkedünk motorozni, mert szép napos, száraz idő van, óvatosan, hiszen bármilyen szuper ruhánk van hamarabb áthűlünk, ez megbetegedéshez vezethet. Hideg a gumi, hideg az aszfalt, nem tapad úgy, mint nyáron, csúszásveszélyes szakaszokkal találkozhatunk.

Párásodhat a sisakplexi, ráfagyhat a pára, a köd. Valamint a kihagyás miatt mi sem vagyunk benne a napi rutinban, az autósok pedig egyenesen elfelejtették, hogy léteznek motorosok az utakon.

Időnkét azért menjünk ki a garázsba vagy az eresz alá, nézzük meg, hogy bírja-e a ponyva, nem engedett le a kerék, simogassuk meg a kedvencet. Ha tervezünk átalakítást, alkatrész, felszerelés cserét, azt tegyük meg még télen. Sokkal rosszabb tavasszal egyszerre a nyakunkba venni a sok tennivalót, vásárlást.

A gondos gazda egy fárasztó hétvége után elégedetten dől hátra a fotelban, a karácsonyfa fényénél kibont egy üveg bort, betesz egy motoros dvd-t és mosolyogva várja az első indítást a tavaszi napsugarak melengető fényében.

Egy kis ízelítő Motoros Filmekből!

Mi akkor is itt leszünk és olvashatjátok, mire figyeljünk ez első motoros nap előtt.